Ballet Trudi Schoop
Mannen in het Zwart
Gebouw voor K. en W.

Op het programma van het ballet Schoop figureerden gisteren twee nieuwe namen: ‘Rondedans 1935’ en ‘Mannen in het Zwart’. De Rondedans in quaestie is echter geen nieuwe creatie, maar een (overigens zeer gelukkige) samenvoeging van oude motieven, die de bewonderaars van het ballet zich zeker nog wel zullen herinneren; zij zijn nu aan elkaar gesmeed door een ‘rondedans voor volwassenen.’ Bij het terugzien van deze dansen krijgt men toch wel sterk den indruk, dat de originaliteit van Trudi Schoop vooral in het komische ligt; de basis van haar choreographie heeft immers veel weg van die van Jooss, en een op zichzelf zeker uitstekend gedanst ballet als ‘Menschen zonder Werk’, dat niet humoristisch is, laat in zijn symboliek den invloed van Jooss wel zeer sterk raden. Op den duur lijkt mij deze symboliek toch wel wat naturalistisch; men voelt de gebarentaal van de pantomime als een onvolledige realiteit en (al kan dit natuurlijk ‘Geschmackssache’ zijn) men legt steeds meer den nadruk op de andere qualiteiten van Trudi Schoop en haar collega's. ‘Sport moet er zijn’ en ‘Zaken zijn Zaken’ hebben bij een wederzien evenveel charme als vroeger, omdat zij een eenvoudige parodie verbinden met een voortreffelijke ballet-techniek.

‘Mannen in 't Wit’ komt grootendeels voor rekening van Trudi Schoop zelf. Zij is in deze komischen dans van de mannelijke ijdelheden op haar best; haar gebaren zijn ongemeen expressief en ondanks de verwantschap met de pantomime toch voor alles dans gebleven; het parodieeren van bepaalde handelingen wordt nooit imiteeren; de virtuositeit van Trudi Schoop bestaat juist ook hierin, dat zij danseres weet te blijven, waar zij met motieven uit de ‘werkelijke wereld’ werkt. De dansgroep is ook in dit ballet uitstekend op dreef (‘De Gast is ons heilig’, kellner-motieven).

Het publiek, dat in grooten getale was opgekomen, was vooral bij ‘Mannen in het Zwart’ zeer enthousiast. Na de pauze volgde een reprise van ‘Fridolin’, waarover ik bij de première al geschreven heb.

M.t.B.