De kus op het perron
Blijspel van Alessandro de Stefani
Nederlandsch Tooneel

Van de vele tooneelkussen, die verwikkelingen veroorzaken, is de kus op het perron niet de minst gecompliceerde; hij is lang en innig, maar toch tegen de spelregels der verloving in toegediend en ontvangen. Conclusie van een schranderen lezer: er was dus iets met de verloving niet in orde, daarom was de bewuste kus ongeoorloofd en desalniettemin lang en innig. Inderdaad: mej. Giorgina Huszti (dit is, als het blijspel, Hongaarsch, hoewel het blijspel door een Italiaan werd geschreven) is niet gelukkig verloofd met den landelijken millionnair Aladar Toth, en dus is die schuldige kus het eerste teeken, dat het ijs aan het kruien raakt. Een en ander wordt nog sterk in de hand gewerkt door de tante van Giorgina, zangeres met een verleden, die zich over haar aantal gewezen minnaars niet mag beklagen (en trouwens ook niet wil beklagen), en die een broertje dood heeft aan den saaien Toth, ondanks zijn heftig door de familie begeerde millioenen.. Hoe de kus op het perron nu werd geserveerd en waarom precies, diene om der wille van de verrassing verzwegen te worden; maar de stoutmoedige Ferencz Korvat, die het waagstuk onderneemt, wordt natuurlijk de echtgenoot van Giorgina, en niet Toth.

Het blijspel in quaestie heeft niet veel om het lijf en lijkt meer op een klucht dan op iets anders, maar biedt overvloed van komische situaties, waarom gelachen kan worden; de dialoog is soms bepaald aardig gemaakt en lang niet van den minsten vakman afkomstig. Alleen het derde bedrijf.... nu ja, het derde bedrijf is haast altijd de zwakke plek van blijspelen, en zoo ook hier, maar men moet maar wat lachlust oversparen vòòr de pauze.

Veel draagt daartoe bij iemand, die ik hierboven nog niet noemde, maar die als oude vriend van tante de zangeres een heel belangrijke rol speelt als bemiddelaar, met neiging tot bemiddelen naar den verkeerden kant: de advocaat Laszlo Tomay, uitnemend gespeeld zonder blijspeloverdrijving door Louis de Bree. Mien Duymaer van Twist als Antonia Gabor, de zangeres, is ook zeer amusant in deze haar convenieerende functie; het oude paar treedt eigenlijk nog meer op den voorgrond dan het jonge, door Mary Ward en Guus Oster met temperament over het voetlicht gestuwd. Heel sip en provinciaal-netjes is naast hem Johan Schmitz als Aladar Toth, maar zoo moet hij wel zijn. Hélène Berthé is Giorgina's brave, maar zakelijke moeder. Jenny van Maerlant, Han König, Pine Klumper en Dick Riegen zorgen voor het bijwerk. Er is veel gelachen en hartelijk geklapt.

M.t.B.