Nederlandsche Filmliga
Officieele mededeelingen

Nederlandsche Filmliga

Agenda voor de Algemeene Halfjaarlijksche Ledenvergadering der Nederlandsche Filmliga, op Woensdag 29 Febr. a.s. te 8 uur prec. in de Kleine Bovenzaal van het Americanhotel te Amsterdam (ingang Marnixstr.), luidt als volgt:

 

1.Opening.
2.Voorlezing ingekomen stukken.
3.Overzicht stand van zaken Ned. Filmliga over het eerste half jaar.
3Sub.Voorlezing project hoofdartikel ‘Filmliga 9’.
4.Mededeelingen voor de resteerende matinée's 1928.
5.Voorloopige organisatorische mededeelingen, subs. reorganisatie, voor 1928-1929 (2e jaar).
6.Rondvraag en sluiting.

 

De afdeelingssecretarissen worden verzocht hiervan beknopt mededeeling op hun eerstvolgende convocatie te doen. De agenda, die uitsluitend in Filmliga 7 gepubliceerd wordt, kan bij de afdeelingssecretarisen door de leden worden geraadpleegd.

Filmliga Amsterdam

Bij de voorstelling van ‘Streik’ hebben de Heeren Borawitz, slagwerker, en Brandts Buys, pianist, het muzikale gedeelte verzorgd. De voor de Utrechtsche première gecomponeerde partituur van Tuinman bevredigde slechts fragmentarisch. Alleen in de brandweerscène werd de film belangrijk ondersteund.

Filmliga Utrecht

Voor de Utrechtsche afdeeling, die door omstandigheden de ‘première’ van Eisenstein's ‘Streik’ kreeg, werd deze avond een belangrijk succes.

Het is jammer dat deze goed georganiseerde en op een na de grootste afdeeling der Liga in het begin slechts een serie van 6 avonden in uitzicht stelde. Door het beleid van den penningmeester is de afdeeling thans echter in staat om boven het vastgesteld aantal een of twee extra-voorstellingen te geven.

Reflektorische Lichtspiele van Ludwig Hirschfeld-Mack

Het Ligabestuur heeft van den Heer Hirschfeld-Mack (zie ook elders in dit nummer) de toezegging ontvangen, dat hij gaarne bereid is onder de auspiciën der Liga in Amsterdam een voorstelling met zijn ‘Reflektorische Lichtspiele’ te komen geven. Waarschijnlijk zal de Liga dus nog dit jaar in staat zijn den algemeen bekenden kunstenaar, wiens werk echter slechts hoogst zelden te zien was, met een buitengewone matinée in Holland te introduceeren.