[p. 362]

A. Boeken:
Bij een fragment van ‘De brug’ van Joris Ivens

[60]

 

Bijgaande afbeeldingen geven een analyse van een fragment van de film ‘De Brug’ van Joris lvens, een serie opéénvolgende beelden met een aanduiding der hoofdbeweging van elk dezer en van hun tijdsduur in meters film gemeten.

Het is het opgaan van den Rotterdamschen hefbrug - o, kinderlijk eenvoudig gebeuren - van het oogenblik van het eerste aantrekken der stalen kabels tot het bereiken van de halve hoogte, vanwaar het oog op de rimpelgolfjes van het water en op het minuscule bootje neerblikt.

In dit heele fragment is geen enkel beeld van den omhooggaanden brug, maar inplaats daarvan

illustratie



illustratie

een opéénvolging van opgaande, draaiende en tegen elkaar inbewegende stalen brugorganen, met daar tusschenin momenten van rustige beelden met een enkel draaiend onderdeeltje om het tempo te onderhouden, momenten van het uitzwaaien van den blik over de omgeving, tot na het omlaag duiken van het contragewicht (beeld 11) het loodrecht opgenomen watervlak de heele beweging van de brugconstructie afsluit. Het is niet de uitvoerige weergave van technische en ‘decoratieve’ details die hier van belang is, maar het samenstellen van de karakteristiekste en suggestiefste bewegingen en beelden tot éên visueelen volzin, die in zijn loop, zijn wendingen, overgangen en rusten evenzeer van het begin tot het einde door het oog den geest boeit, als het het best gebouwde proza dit door het oor zou vermogen.